fredag 20 februari 2015

En post om Jägermeister

 photo jaumlger.jpg_zps9ufiwvxi.gifJägermeister (749) måste vara en av världens mest populära likörer. Den finns precis överallt. Väldigt mainstream alltså. Att gilla Jägermeister är liksom inte något märkvärdigt. Du imponerar inte på någon genom att ha Jäger hemma. Det signalerar inte klass och förfining. Det säger snarare att du emellanåt gillar att festa loss. De flesta, bortsett från de som inte gillar smaken av lakritsrot i likören, verkar tycka att Jägermeister är rätt lättdrucket. Den slinker ner utan svårighet. Vissa undviker faktiskt Jäger av den anledningen. Det blir lätt för mycket.

Själv tror jag att jag började hålla mig med en flaska i barskåpet någonstans i samband med att jag hamnade i Uppsala för mina studier. På den tiden drack alla jag kände Jägermeister som rena, oblandade shots - helst kalla. Jag skulle väl säga att detta är det klassiska sättet att konsumera den på. Men... Jägermeister fungerar faktiskt alldeles utmärkt i blandning med annat. I den här posten, som jag tänkte göra till en fast sida på bloggen, kommer jag att lista Jägerdrinkar som jag testat och kan rekommendera - liksom sådana som bör undvikas


Jägermeister och Redbull. Bör undvikas.
Vi börjar med något enkelt. Jägermeister och Redbull - ofta serverad som "Jägerbomb" med Jäger i ett shotglas som sedan släpps ner i ett större glas med energidrycken, med eller utan is. Fullständigt vidrig, vilket beror på att Redbull är jätteäckligt och jag tycker det är obegripligt hur den kan vara så populär. Smakar unket och dassigt. 

Jägermonster. Rekommenderas. En dos Jäger (klassiskt en 4a) i ett högt glas med is som sedan toppas med energidrycken Monster (Lo-Carb är förträffligt). Fruktig och god. Akta sig bara för att överdosera på koffein. 

Poison Apple Shot. Rekommenderas. Jäger skakas med Apple Sour och Tranbärssaft till något som smakar lite som färsk äppelmust. Riktigt trevlig. Du hittar min post om drinken [här].

Jägertonic. Rekommenderas. En dos Jäger (klassiskt en 4a) och omkring en dl Indian Tonic Water i ett glas med is. Jägermeister säljer själva speciella longdrink-glas som är utmärkta för denna kombo.

Buttmeister. Bör undvikas. Shot med 3/4 del Jäger och 1/4 Butterscotch - t.ex DeKuyper (80165). Nej. Låter kul i teorin men blir bara smörigt och sötsliskigt. Ingen höjdare alls. Slösa inte de dyra dropparna på detta.

The Redhead. Rekommenderas. Drink bestående av 1/3 vardera av Jäger, Peachtree (86533) och tranbärsjuice. Söt och lättdrucken. Du hittar receptet [här].

Herbal Mule. Rekommenderas å det varmaste. Drink bestående av Jägermeister, limesaft, Orgeat (mandelsirap), tranbärsjuice och ingefärsöl. Mycket läskande och smakrik. Du hittar receptet [här].

Charlotta. Rekommenderas. Enkel och opretentiös drink bestående av vodka, Jägermeister, Grand Marnier och citronsaft. Frisk och välsmakande. Du hittar receptet [här]. 

Jägerita. Rekommenderas. Man gör en Margarita men byter ut tequilan mot Jägermeister. Sur, frisk, örtig. Jättegod - vilket är lite oväntat, men det här är en av de allra bästa Jägermeisterbaserade drinkarna. Recept [här].

Fortsättning följer...

2 kommentarer:

  1. Pröva lika delar jäger & passoa, minst en halv färsk lime. Toppa med fruktsoda för lite sötare eller Sprite free för mindre sötma. I highballglas
    Man kan mixtra med delarna ta mindre jäger om man tycker den tar över! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Om jag vid tillfälle köper hem Passoa ska jag testa detta! :-)

      Radera