lördag 7 februari 2015

Candy Apple Martini

 photo butter_zpsr91mr0ry.jpgI går när jag lekte bartender blev det tillfälle att på allvar prova den smörkolalikör som jag köpt hem via bolagets beställningssortiment. De Kuyper Butterscotch Schnapps har nummer 80165 och kostar 130 kronor för en halvliter. Och det får jag nog säga var väl värt pengarna, för det är riktigt godis! Underbar kolasmak! Den är, med 15%, inte speciellt stark för att vara en likör.

Vad gör man då med en sådan här? Första testet av den, utöver avsmakning av den rena produkten, var en shot som lite småfnufkigt kallas "Buttmeister" eftersom man blandar Butterscotch och Jägermeister - problemet är att Jägern dominerar fullständigt, så det var inget roligt. Det jag och hustrun testade igår var däremot alldeles makalöst gott: Candy Apple Martini.

Jag använde receptet direkt från Drinksmixer.com och därför är måtten i uns (oz). Ett flytande uns är ungefär 3 cl.


1 uns vodka (jag använde Renat Brännvin)
1/2 uns De Kuyper Butterscotch
1 uns Sourz Apple
1 uns tranbärsjuice

Skaka i shaker med is och servera i martini/cocktailglas utan is. Det här är en sådan här drink som bör drickas relativt nyskakad. Låt den inte stå. Härligt med en syra från äppellikören först - och sedan en kraftfull eftersmak av kola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar