söndag 12 april 2015

Amazin' Zinfandel

 photo amazin-zinfandel_zpsyek4fy5o.jpgNär kassan är lite ansträngd är det trevligt att hitta viner som är bättre än bara godkända och som inte ruinerar en. Jag har läst ett antal recensioner av Amazin' Zinfandel (72534) som antingen sågar det fullständigt eller beskriver det som högst medelmåttigt - och det är förstås ett högst medelklassigt vin jämfört med de riktigt fina grejorna. Men för oss som inte har råd att lägga många hundralappar för en flaska till den ödmjuka grillade fläskfilén med pommes frites så duger det här bra. Jag har testat vinet tre gånger och det fungerade inte så väl till en pepprig stek men till grillat med söt, lite rökig BBQ-sås satt det fint. 

Systembolaget beskriver Amazin's smak så här: "Mycket fruktig smak med liten sötma, inslag av fat, blåbärssylt, björnbär, katrinplommon, choklad och vanilj."

Fruktigt - javisst. Det är det. Fat är den där fylliga trätonen, antar jag. Den finns där och det är inget jag ogillar. Blåbärssylt? Jo... Kanske det - men snarare blåbärsdricka. Björnbär... Nja. Katrinplommon? Ja: Definitivt! De är där. Choklad? Ja, men inte kakao, utan snarare då någon mer lättsmält fulchoklad. Vanilj? Nej. Jag förstår inte alls varför alla trycker in vanilj i alla smakbeskrivningar. Jag känner ingen vanilj. Det jag känner är en lätt sötma.

Lättdrucket, enkelt, fruktigt och friskt. Ett trevligt vin för 79 kronor flaskan. Prisvärt, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar