måndag 13 april 2015

The Stinger

 photo IMG_20150413_211708_zpse1k9uqhu.jpgDet här är den första drinken jag provat att göra med min hemgjorda Crème de Menthe. Receptet är, liksom på mintlikören, från Distinguished Spirits. Då hemgjord Crème de Menthe inte är lika söt som sådan man inhandlar i butik får man ha lite större dos. En The Stinger består därför, om man följer DS recept, av följande: 

1½ uns Créme de Menthe
1½ uns brandy eller cognac

Ett uns är som vanligt 3 cl så 1½ motsvarar ungefär 4 cl. Jag gjorde drinken på Hennesy - men det går förstås bra med allt möjligt annat. 

Skaka ingredienserna i shaker med is och sila upp i cocktailglas. Drick medan det är kallt. Jag tyckte kombinationen var jättegod men undrar om det inte blir bättre med en bourbon istället för cognac? Nå, det får jag prova någon annan dag. Kalorierna är redan slut i dagsbudgeten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar