torsdag 23 april 2015

Inlagd chili

 photo IMG_20150423_080928_zpskholysux.jpgEnkelt recept hämtat från Jonas Crambys bok "Texmex från grunden" (Natur & Kultur).

För en burk:

350 gram färsk chili
2 dl äppelcidervinäger
2 dl vatten
2 msk rosépepparkorn
2 torkade lagerblad
3 vitlöksklyftor
2 msk salt
2 msk strösocker

Skär upp chilifrukterna i rundlar (bry dig inte om att rensa bort kärnor eller ändkvistar, i med allt). Lägg i en steriliserad* burk. Koka upp allt utom just chilifrukterna och sjud i fem minuter. Häll över den heta vätskan, stäng locket och låt stå ett par timmar tills det svalnat. Sätt sedan in burken i kylskåpet. Hållbarhet: ett ospecificerat antal månader.

Jag testade att äta sådana här inlagda chilibitar till min frukost i morse. Jättegott, verkligen. Men starkt. 


När jag köpte chili fanns det nästan bara röda. Det hade varit kul att kunna blanda många färger. Det ser väldigt snyggt ut i burken...

* = Jag steriliserar mina burkar genom att köra dem i ugnen på 110 grader i minst tio minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar