tisdag 14 april 2015

Haricot Verts med stekt bacon à la Creole

 photo gegg_zpssjcp9deq.jpg

Hittade ett recept på "Creol Green Beens" och tyckte det lätt gott och lättlagad. Och nej, svårt var det inte. Och ja - det var gott. Men det var också hysteriskt kryddstarkt till den grad att det ganska snabbt blev onjutbart för mig och hustrun. Vi var tvungna att ta fram lite svalkande gräddfil - vilket fungerade utmärkt och var mycket gott. Gör jag den här rätten igen kommer jag nog plocka bort det mesta av cayenne-pepparen. 

Originalreceptet föreskriver thick bacon, vilket är mer fläsk än vanligt svenskt bacon. Eftersom jag missade detta och köpte ett paket med vanlig tulip så valde vi att inte koka fläsket med det gröna utan stekte det bredvid istället. Något jag tror är godare.

För två personer behövs:

1 matsked smör
400 g frusna haricot verts
1 paket bacon, i småbitar
1 paprika (färg ovidkommande), hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
2 medelstora gula lökar, hackade
5 ml cayennepeppar*
5 ml cajuncrydda**

5 ml svartpeppar***

Smält smöret i en stor stekpanna (som har lock). Dra ner haricot verts, lök, vitlök och paprik; rör och vänd tills all is på haricotverterna har smält (om du nu tar dem direkt ur frysen) och löken blivit lite genomskinlig. Eller två minuter, typ. Sedan ner med kryddorna och rör och vänd. Täck med lock, dra ner värmen till minimum och låt det stå i tjugo minuter. Servera med stekt bacon.

* = 5 ml (en tesked) är originalreceptet. Det ger rejäl krydda. Nästa gång jag gör det här minskar jag mängden till 2 ml (två kryddmått).


** = Denna mängd är nog lagom. Jag använde min egen Cajunkrydda.

*** = Även här kan man nog med fördel göra en reduktion. 3 kryddmått räcker nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar