onsdag 8 april 2015

Yunnan Golden

 photo IMG_20150407_202419_zpsj6wdpkmo.jpgJag fick ett testpack av det här teet av en vän och efter provsmakning var det inte mycket att orda om: hustrun begav sig till en välsorterad te- och kaffehandel och inhandlade ett hekto Yunnan Golden för det fashionabla priset av... *tar sig för plånboken*... 159 kronor hektot. Jag behöver inte säga vad det ger för kilopris. Det här är tio gånger dyrare per viktenhet än det Earl Grey jag köper hos min lokala ICA-handlare.

Är det värt det? Svårt att säga. Det är ju inget jag egentligen behöver utan ren lyx. Men det är ett oerhört gott te. Det kan faktiskt vara det godaste te jag någonsin haft nöjet att dricka. Det är milt men fylligt i smaken. Det är kryddigt men inte skarpt. Det är inte bittert någonstans. Någonting i teet ger det en lätt söt smak men utan att man känner toner av vare sig socker eller grädde.

Det är nästan så man borde sätta på sig finskjorta och slips när man ska dricka det här teet. Mjukisbyxor och t-shirt är... opassande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar