måndag 13 april 2015

Hemgjord Crème de Menthe

 photo IMG_8574_b_zpsqnry9fdi.jpgI handeln är Crème de Menthe en mintlikör som antingen är klart grön eller färglös (vit). Att den här hemgjorda är mer brun i färgen beror förstås på att jag använt råsocker till den sockerlag som är likörens grund. Vid något annat tillfälle skall jag göra en Crème de Menthe på vitt socker och färga den grön, på kul, men just nu ville jag följa receptet från Distinguished Spirits exakt som det stod skrivet.

Gillar man inte smaken av mint ska man hålla sig borta från den här brygden. Dess utgångspunkt är att man gör en sockerlag på en kopp* socker och en kopp vatten och sedan slår den över en kopp med färska myntablad. Sådana kan vara svåra att få tag på eftersom mynta inte används så mycket i medelsvenssons matlagning. Men jag är lyckligt lottad - tio minuters promenad från där jag bor ligger Brandbergens livs - en sådan där butik som folk till vardags kallar "turklivs" - och förutom att de har ett fantastiskt sortiment av pickles, kryddor, godis och exotika från främre orienten så har de en grönsaksdisk och där fanns det idag massor med mynta, till bra pris dessutom!


* En kopp är i det här fallet en amerikansk cup, dvs knappt 2.4 dl.

Myntan ska dra i sockerlagen i runt sju timmar - jag vet inte vad som händer om den står längre men rimligen borde ännu mer smak laka ur. Till en viss gräns. När det hela dragit färdigt silar man ner lagen i en flaska och slår på samma mängd sprit som lag. Jag använde brännvin special eftersom det har väldigt lite egen smak och jag hade hemma. Ett alternativ hade varit renat - då hade slutprodukten blivit något alkoholstarkare också. Skaka, blanda och ställ in i kylskåpet.

Smak? Jodå! Jag tyckte det var jättegott. Friskt, mintigt och sött! I morgon skall jag posta ett recept på en drink med den här hemgjorda mintlikören!


Här är en instruktionsvideo för hur man gör egen Crème de Menthe:


2 kommentarer:

  1. Spännande jag skall göra en drink 6dl ginger ale, fördelas i 4 glas tillsätt 1 msk Creme de mente i vardera glas fyll glasen med Mineralvatten Decor 3 myntablad i vardera glas + krossad is

    SvaraRadera
  2. Låter mycket läskande men du tror inte det blir lite vattnigt med mineralvatten och krossad is? Personligen skulle jag nog skippa mineralvattnet och använda vanliga isbitar istället.

    SvaraRadera