måndag 20 april 2015

India Monsoon Malabar

 photo indiacoffee_zpsrmtd7j09.jpg

Ett annnat kaffe som ska testas på kyrkans "kaffedag" i morgon är India Monsoon Malabar från Johan och Nyström. Tydligen utsätts dessa bönor för en behandling som kallas monsunering, vilket är att de får ligga ute och torka i vinden, vilket är tänkt att återskapa en äldre tids kaffesmak då transporterna från Indien till England tog lång tid och kaffet utsattes för en mognadsprocess i segelfartygen under resan. Hur som haver: gott kaffe! Johan och Nyström beskriver smaken som mörk sirap, whisky och fet. Och det finns en mörk sockerton och en lite smörig, fet känsla hos det här kaffet. Men whisky? Nja. Nej. Okej - jag förstår vad smakbeskrivaren fiskar efter. Det är något av det där lite brända, lite torviga och gräsiga som finns i många whiskysorter men det finns ju ingenting av alkoholton i kaffet och jag hade aldrig gissat whisky om något inte skrivit ut det för mig. 

Gott kaffe. Köper gärna igen. Kanske inte något jag vill dricka hela tiden som standarkaffe men en kopp då och då..? 

I vilket fall: Kaffet är lite billigare att köpa via nätet än i Johan & Nyströms butik. I skrivande stund 115 kronor för 500 gram på Baristashopen

Uppdatering 24/6-2015: Det här kaffet har vuxit. Det är just nu mitt favoritkaffe för filterbryggning. Fyra stabilt feta drakar av fem möjliga! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar