torsdag 9 april 2015

Carnita kokt i coca-cola

 photo Coca-Cola Wallpapers 25_zpsksxgjobs.jpg

Till middag på skärtorsdagen åt vi Carnita Taco - recept ur Jonas Crambys roliga kokbok "Texmex från grunden". Eller ja, vi åt inte Carnita Taco utan carnita med nachos, på grund av... Anledningar. Eller rättare sagt glutenintolerans. Men hur som helst: carnitas.

Maten blev jättegod. Verkligen ursmaskig. Men vi frångick Crambys recept på ett par punkter. Till att börja med orkade jag inte blanda till just hans kryddmix men jag tyckte den påminde så mycket om den jag redan brukar göra, så jag tog min egen. Sedan var jag tvungen att springa och köpa mer coca-cola för halvlitern i hans recept räckte inte alls. Och nästa gång jag lagar den här rätten tänker jag göra mer marinad, för den var väldigt snålt tilltagen. Nedan dock det omodifierade receptet. 

För fyra personer behöver du:

1 kg fläskarré utan ben
2 matskedar mexikansk kryddblandning
1 limefrukter
1 apelsiner
1 msk kinesisk soja
1 tsk spiskummin
5 st vitlök
1/2 liter coco-cola (original, absolut inte diet, zero eller nåt annat)

Så långt ingredienslistan, men räkna med att du snarare behöver 7-8 deciliter cola, beroende på vad för slags kastrull eller gryta du använder.

Gör sedan så här:

Skär fläskkarrén i små bitar och släng i en påse. Massera in kryddmix i köttet. Pressa sedan över lime och apelsin, häll i soja och spiskummin. Finhacka och tillsätt vitlök och låt marinera åtminstone en timma men gärna mycket längre.

Plocka upp köttet ur påsen, spara marinaden (om det blir någon - jag fick jättelite över för det mesta sögs upp av köttet). Stek köttet i panna. När det fått färg slänger du det i en gryta, häller över eventuell extra marinad och sedan coca-cola så att det täcker köttet. Småkoka i minst två timmar under lock. Fyll på mer coca-cola om det behövs. Mot slutet tar man av locket och kokar ihop tills man fått en kletig, brun massa.

Tokigt gott. Cramby rekommenderar guacamole och mangosalsa. Vi skipade den senare men hade cuacamole och ost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar