tisdag 7 april 2015

Hibiskusmargarita

 photo IMG_20150402_165315_zps3o5qpxkt.jpgJag ska börja med att beklaga det faktum att jag inte lyckats ta någon bra bild på denna drink - för färgen på den är helt fantastisk. Faktiskt är färgen (som är nästan neon-röd) kanske halva grejen med den, för visst är drinken god - men inte så god. Jag ska gärna dricka den igen men den hamnar inte på min topplista över godsaker, om man så säger. Hur som helst: egentligen är det fel att kalla den här drinken för en Margarita, för den har bara tequila gemensamt med den klassiska drinken [här]. Men det är vad Jonas Cramby kallar den för i boken "Texmex från grunden". 

För att kunna göra drinken behövs hibiskuslag. Man kokar den på socker, vatten och torkade hibiskusblommor. Jag köpte sådana på Örtagubben inne på Nybrogatan. En förpackning innehöll 3 deciliter blommor och för att följa Jonas Crambys recept kokade jag därför en lag på dessa tillsammans med 3 dl strösocker och 6 dl vatten. Man sjuder ingredienserna i en kastrull i 1/2 timma, silar i en flaska och låter denna stå i kylskåpet. 

Cramby serverar sina hibiskusmargaritor med kanelsocker på glaset och en lime som dekoration - och det är möjligt att man missar någon kulig smakkombo ifall man utlämnar den, men jag gjorde det. Sist jag hade kanel till en drink tog den nämligen över fullständigt.
 photo IMG_8522_b_zpsa8n4xpmh.jpg
Och apropå att ta över... Receptet föreskriver 5 cl tequila och 1 dl hibiskuslag + "lite mineralvatten". Jag rekommenderar starkt att man har en betydligt mindre mängd tequila (typ ett uns, 3 cl) och dessutom använder sprit med mild smak, för när jag gjorde en fyra med Los Tres Toños överväldigade smaken av tequila hibiskusen fullständigt och jag fick slå på extra lag. Idag gjorde jag en hibiskusmargarita i ett av mina nya Statement Earth 20 cl-glas (men ljuset på bilden blev helt fel, så man ser inte den fantastiska färgen) enligt följande recept:

3 cl Tequila Agave de Oro (86341)
1 dl Hibiskuslag
Kolsyrat vatten 

Och det smakade alldeles utmärkt. Dessutom var det bättre att få drinken i ett sådant här glas än i ett cocktailglas (jag har inga speciella margaritaglas heller). Jag borde dock haft i is. Jaja. Man lär sig så länge man lever. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar