tisdag 28 april 2015

Lillet Blanc och Sunday In The Park

 photo lillet_bottle_shot_zpshrvum2ze.jpgAperitifen Lillet Blanc (76158) är nog mest känd i Sverige som en ingrediens i James Bond-drinken Vesper (nej, jag har inte gjort den ännu, men den saken kan och ska snart åtgärdas) och jag har aldrig sett den på någon meny eller blivit bjuden på den någonstans. Den smakar vin och citrus och där finns en bitterhet från kinin som man känner igen från tonic water. Det finns en liten sötma men inte alls i dessertvinsklass. Långt därifrån. Men jag tyckte den var jättegod, ren på is, och det är en vuxen, lite komplex smak som jag har svårt att tro går hem hos hos alla.

Lillet Blanc kan man dricka ren (1 dl Lillet i ett glas med is), med tonic - fast det har jag inte provat än - och självklart kan man blanda ihop den med en massa skumma saker. Något jag testat nu är en drink med det sympatiska namnet Sunday In The Park


Den gör du så här:

5 cl Lillet Blanc
5 cl Bourbon (använde som vanlig Bulleit)
3 cl citronsaft
1/2 msk sockerlag
1 skvätt Angostura Bitter

Ner med allt detta i en shaker med is och skaka cirka 15 sekunder så det blir jättekallt. Sila sedan upp i höga glas (collins eller grogglas) som är fyllda till 3/4 med is. Slå på 3-4 cl sodavatten och rör försiktigt om med lång sked så vattnet blandas med resten av drinken. 

Resultat: en mkt välsmakande och törstsläckande drink. Lite mysko, lite sur, inte så väldans söt. Jag tror man skulle kunna experimentera med andra sorters citrus i denna drink och få väldigt spännande variationer. Valet av Bourbon lär självklart påverka smaken rejält också. Man kanske skulle prova att göra den på konjak..?

Receptet ovan är för övrigt från Kindred Cocktails men jag har skippat timjankvisten och tog lite mindre vatten. En sockerlag med timjansmak skulle vara intressant att prova. Hm. Jag behöver tid i laboratoriet! Var är Igor..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar