lördag 11 april 2015

Doctor Octopus Cocktail

 photo IMG_20150409_172711_zpsxvvy5b6n.jpgJag konstaterar lite roat att väldigt många goda drinkar är bruna. Väldigt många. Det är lite tråkigt eftersom de ser likadana ut på bild. Men färgen är i och för sig inte det minsta konstig - det är svårt att få något annat än brunt med tanke på ingredienserna jag häller i! Den här drinken, som är en utveckling av något som heter "Doctor Cocktail" (hittade receptet här), består av följande:

4 cl Punsch
3 cl Kraken Rum
1 tsk Cointreau
1 tsk citronsaft

Den här drinken skall vara riktigt kall så en bra idé är att ha alla ingredienser i kylskåp först. Sedan skakar man den ordentligt i shaker med is och häller upp i väl kylda glas (frysen - åtminstone tio minuter). 

Jag har alltså ersatt originalreceptets jamaicanska rom med Kraken, som är mörk och smaksatt. Jag har också bytt ut teskeden med apelsinsaft mot Cointreau. Har god lust att prova hur den blir - brunare lär den i vilket fall bli - om jag byter ut denna ingrediens mot Bigallet Virana China-China.
Smaken på Doctor Octopus var god. Söt och syrlig, man känner punschens distinkta smak, kryddorna från Kraken, apelsinen och citronen. Jag gillar den. Ett lyckat experiment! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar