fredag 27 november 2015

Dragon Blood

 photo dblood_zpsuvdd3zex.jpg

Första gången jag smakade Dragon Blood var jag inte särskilt imponerad. Tyckte den var lite läskig och syntetisk och det fungerande inte alls med mina smaklökar. Men jag måtte ha haft någon rest från något annat som störde i gommen eller hjärnan, för vid senare tillfälle tyckte jag den var god och nu vill jag att det alltid finns hemma. Jag har nämligen upptäckt att den är rolig att ha i drinkar för lite krydda och oumpf. För den är stark. Och den har mycket smak. 

Dragon Blood själva beskriver smaken så här: "Fruktig i början med inslag av jordgubbar, granatäpple och rabarber utan att vara sötsliskig. Sedan kommer en liten touch av kanel in och avslutningen av chili kittlar i halsen. Med 50% vol. så framhävs dessa smaker på ett förträffligt sätt!"

Och så är det. Fruktig, bärig, kryddig, söt men alls inte så söt som likörer brukar vara och tungt alkoholstark. Man behöver inte ha mycket av den i en drink för att det ska kännas.

Jag har komponerat flera olika drinkar med Dragon Blood som tillverkarna gillat och presenterat i sin receptsamling på Facebook. Men jag listar samtliga i Feta Drakens bar här:


The Posh Dragon (mandarinvodka, DB, lime, tranbärssaft)
Lady Snowblood (DB, Cherry Heering, Monster Ultra)
Dragon Razz (Bacardi Razz, DB, cointreau, limesaft, agavesirap, 7up Free)
Dragon in the bed (DB, konjak, cointreau, vit rom, citronsaft)
Dragon in my Sidecar (konjak, cointreau, citronsaft, DB)
Blåbärsdraken (DB, blåbärslikör, limesaft, 7up Free)
Melondrake (DB, melonlikör, limesaft, 7up Free)

Halloween Dragon (Monster Ultra Sunrise, ananasjuice, fireball, DB) 
Quetzalcoatl Cocktail (tequila, limesaft, cointreau, DB, grenadin)
Lilla Gula Draken (Bols Banan, DB, 7up Free)

Dragon Blood finns att beställa till alkoholmonopolets detaljhandel [30086] men de flaskor jag och hustrun köpt hitintills har inhandlats på Tallink-fartyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar