fredag 20 november 2015

Flying Grasshopper

 photo IMG_2864_b_zpskxhykthu.jpg

Jag har ju kokat egen Creme de Menthe vid tillfälle [här] men jag ledsnade snabbt på den eftersom den gick mer åt tandkräms- än godishållet. Så nu har köpelikör inhandlats istället: Bols Creme de Menthe. Fanns på Tallinbåten till en billig penning. Den är djupt grön och smakar mentos. 

Tanken var att jag skulle testa den i en klassisk grasshopper med lika delar mintlikör, vit kakaolikör och grädde - men tyvärr hade min grädde gått och blivit dålig, så jag fick göra en s.k Flying Grasshopper istället. Då använder man vodka istället. 

Standardmåttet är en 3a (ett uns) av varje ingrediens men eftersom det är lika delar är det lätt att göra större eller mindre efter behov. Drinken på bilden går på 2or. 

1 del Creme de Menthe [Bols, ej på systembolaget]
1 del Creme de Cacao [Bols, 70251]
1 del vodka [Youri Dolgorouki, 167]

Skaka med is i shaker och sila upp i kylt glas. Smakar som en lätt nötig after eight i flytande, lätt spritig form. Mycket gott och trevligt. En liten en räcker gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar