onsdag 25 november 2015

Founders Dirty Bastard

 photo 20140821-Dirty-Bastard_0043_zpsggrc7mgf.jpg

På väg till restaurang Sakura, där vi omsider provsmakade Wagyu köttsushi och frossade loss på Shabu shabu och åt förträfflig glass, tittade jag och hustrun in på Monks på Sveavägen för lite öl. Det var faktiskt första gången vi var där och jag blev riktigt imponerad. Jag lämnade önskemål på vad jag ville ha och barmästaren tog sig verkligen tid att titta igenom sortimentet, leta på lagret, fråga en kollega innan han beklagade att mycket var slut men att en Founders Dirty Bastard kanske kunde passa. Och det gjorde den. Med besked. Jag har smakat öl från Founders tidigare men inte denna och jag blev så förtjust att jag lagt in en beställning på ett flak, att levereras till min lokala detaljhandel för det statliga monopolet [art nr 89829, pris 30:90, måste beställas i kolli om 24].

Lite brödig öl med lätt men distinkt sirapssmak, toner av kaffe, en aning av choklad och russin. Man känner alkoholsmaken men den är balanserad.

Styrka 8,5% och en flaska är 255 kcal. Överkomligt.

Jag kan tänka mig att personalen inte riktigt har tid att fundera länge över vilken öl de ska trolla fram när det är mer folk i baren så att besöka Monks dagen före löning var bra. Stället gav mersmak och jag går gärna tid igen. Det samma gäller Sakura som var trevligt, gott och prisvärt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar