söndag 8 november 2015

Saaremaa och Prestige

 photo saaremaa_zpshlviu6db.jpgDå jag blev väldigt nöjd med resultatet när jag gjorde mandarinvodka och fusk-slivovitz (plommonbrännvin) på vodka och essenser från Prestige (köpta på PGW) passade jag på när jag nu var i Tallinn över helgen och bunkrade upp på estnisk låg-budgetvodka. Ett antal stadiga pet-flaskor med Saaremaa fick följa med hem. Jag handlade inte på det allra billigaste stället men gav ändå inte mer än 15 euro per liter, vilket med svenska mått mätt är nästan gratis. Ja, jag provsmakade Saaremaa innan jag handlade. Det är ingen vodka jag skulle vilja dricka ren till sill och potatis vid jul, men den påminner om systembolagets vanliga renat så jag tänkte att den fick duga. Och med sådan billig bas kan man ju experimentera utan att behöva gråta sig till sömns över förstört kapital ifall det hela inte går så bra. 

Och det var tur att jag köpte Saaremaa för experiment, för nu testade jag att skaka ihop tre flaskor med 3,5 dl vodka och olika smaksättning och resultatet blev följande:

Prestige Citron: Värdelös!!! Smakade absolut ingenting! Jättetrist. Med dubbel dos (hela flaskan) extrakt började jag kunna ana en närmast omärklig ton av citron under vodkan men helt otillräcklig för mina behov. Fullständigt underkänt. Jag får köpa dyr citronvodka på Systembolaget istället.

Prestige Peach: Mycket bättre. Svag men bra persikoton. Efter att ha förbrukat hela flaskan och därmed använt essens avsedd för dubbla mängden vodka fick jag fram sprit med tydlig persikosmak. Det är godkänt men irriterande att doseringen inte stämmer... Fast jag misstänker att Prestige egentligen menar att man ska utgå från fullständigt smaklös råsprit. Och det gör jag ju inte. 

Prestige Melon: Ungefär som med persikoextraktet ovan... Normal dos ger svag men helt okej melonsmak och det är först med dubbel dos essens (alltså 20ml på 3,5 dl vodka) som man får en tydlig melonsmak. Och jag vill ha smak som inte är för mesig, då jag ju inte har för avsikt och sitta och dricka den här vodkan oblandad, utan vill göra drinkar av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar