söndag 15 november 2015

Nekropolitan Cocktail V1

 photo IMG_2738_b_zpsjup7tswc.jpg

Det finns en drink som heter Cosmopolitan och det finns en som kallas Metropolitan... Men jag kan inte hitta någon benämnd Nekropolitan. Därför har jag för avsikt att göra en sådan och detta är "första tagningen". Receptet behöver slipas lite på, men är redan lovande.

En nekropolitan måste självklart dra åt det svarta hållet. Därför innehåller den här drinken hallon-lakritslikör gjord av BarKing Hallon-Lakrits och vodka. Jag tror vilken sorts vodka som helst duger, faktiskt. Jag använde upp blandade slattar av Absolut, Renat, Brännvin Special och Saaremaa. 

Nekropolitan utgår från receptet på Cosmopolitan men byter ut citronvodkan mot 2 cl Hallon-lakritslikör och 2 cl vanlig vodka (Saaremaa i mitt fall). Sedan samma dos med lime och tranbärsjuice men istället för Cointreau används Blå Curacao av någon sort, för att hålla färgen mörk. Således:

2 cl hallon-lakritslikör
2 cl vodka
2 cl Blå Curacao
2 cl limejuice
3 cl tranbärsjuice

Skaka i shaker med is och sila upp i kylt cocktailglas.

Färgen på Nekropolitan v1 blev svartblågröngrå någonting. Den smakar godislakrits och lite sötsyrligt. Hallonsmaken försvann fullständigt. Efter ett ögonblicks inledande skepsis gillade jag den faktiskt, men jag tror jag vill söta till den lite och få fram mer hallonsmak med en skvätt hallonsyrup. Får prova det nästa gång. Då kanske jag tillsätter en droppe svart karamellfärg också, för att göra den riktigt svart...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar