tisdag 17 november 2015

Kaiser Franz Josef Kaffee

 photo kaiserfrans_zpspunrij2a.jpg

När jag var i Wien för ett par år sedan drack jag en trevlig kaffedrink som kallades Kaiser Franz Josef Kaffee (efter den gamle kejsaren av Österrike-Ungern, förstås) på Café Residenz vid Schönbrunns slott. Det jag fick då var en dubbel espresso i ett glas laddat med en ospecificerad mängd brandy och kaffelikör, en jättelik kladd vispgrädde och - om jag minns rätt - pudrad kanel ovanpå. Jag gjorde ikväll ett tämligen lyckat försök att återskapa något liknande, fast med bara en mindre mängd grädde och jag skippade kanelen för jag tycker ofta att den bara sabbar smaken. Så - tag ett värmetåligt kaffeglas och slå i botten på det upp:

2 cl kaffelikör [Kahlua, 767]
2 cl brandy [St Remy XO]
1 tsk råsocker

Slå ovanpå det cirka 2 dl starkt kaffe, gärna gjort i kaffepress.

Ovanpå kaffet - ner med ett par rejäla matskedar vispad grädde.

Ovanpå grädden - lite extra råsocker.

Det blir faktiskt godast om man blandar runt allt ordentligt med sked, men det gör man förstås inte förrän man satt sig till rätta och betraktat anrättningen. Ni som är rojalistiskt sinnade kan ju skåla för framlidne kejsar Franz innan ni dricker den goda kaffedrinken som bär hans namn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar