torsdag 12 november 2015

Göra marshmallow-vodka, steg 3

 photo IMG_2710_b_zpswufjny8w.jpgJahopp. Steg tre i tillverkningen av marshmallow-vodka [1][2] är att filtrera bort eventuella olösta klumpar av marshmallows och sedan slå upp det hela på flaska. Utifrån de recept jag läst och baserat mitt eget på är jag lite förvånad över slutresultatet.

Till att börja med: konsistensen. Detta är mer som ett mellanting av syrup och söt likör än en smaksatt vodka. Kanske inte så konstigt egentligen med tanke på hur mycket marshmallows som är lösta i spriten - men jag hade nog ändå väntat mig något som var mer lättflytande. Som litet kuriosa tjocknar marshmallowvodkan i kylskåp. 

Sedan smaken. Hm. Det är förstås sött - men inte hysteriskt översött. Det smakar vanilj. Inte överväldigande, men tydligt. Det som dock är en besvikelse är att Saaremaans spritighet på intet sätt mildrats av att man löst en massa marshmallows i den. Nix. Not at all. Snarare är spritigheten förstärkt, vilket gör att detta inte är gott att dricka rent. 

Vad ska man använda den till då?

En slurk i kaffet och sedan några marshmallows på toppen? I en glassdrink, kanske? Ringlad över glass? Skakad med kaffelikör i en shot? Det skall nog avslöja sig. 

Uppdatering 15/11: Nej, ringlad över glass är en dålig idé. Det är inte gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar