måndag 28 mars 2016

Adam & Eva

 photo human_body_proportions__male_and_female__by_ametystical-d609pik_zps3legh9qt.png

Jag har ingen aning om varför den här drinken heter Adam & Eve, men god var den. En klassiskt brun historia som ser precis likadan ut som andra bruna drinkar. Jag hittade receptet när jag letade efter en enkel aperitif och det använder måtten "shot". Hur mycket nu en shot är kan diskuteras men på mitt mätglas finns det och det är ungefär 2,5 cl - mindre än det amerikanska standardmåttet uns och mer än det mindre standardmåttet på 2 cl på en europeisk jigger. 

2 shots med Bourbon. Jag hade gärna använt Jim Beam men den var nästan slut så det fick bli den dyrare Bulleit istället. Jag har sedan sett att vissa varianter av den här drinken föreskriver Rye Whiskey. Då blir det en annan grej. Ska prova det någon gång.

1/2 shot med Galliano. Jajemen - den som var så vansinnigt populär en gång gång i tiden när alla skulle göra hotshots men som nästan ingen verkar bry sig om längre... Nu talar jag inte om vanilj-Galliano utan originalvarianten, som förvisso har en vaniljton men något mindre utpräglad. Dessvärre går den av någon anledning inte att köpa i Sverige men jag tror de har dem på Finlandsbåtar och liknande... 

1/4 shot sockerlag. Lika delar socker och vatten. Orkar du inte göra sockerlag kan du ta hälften florsocker och hälften vatten och röra ihop lite snabbt.

3 stänk med Angostura Bitter.

Skaka ihop med is och häll upp i ett väl kylt cocktail- eller coupeglas. Skål! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar