söndag 27 mars 2016

Steffos vinsås

 photo IMG_0050_b_zpsnnmn7rpt.jpg"Världens skitgodaste sås" enligt Steffo Törnqvist, receptet hittade jag här - men jag gjorde några minimala förändringar. Jag har ingen bild på själva såsen, men den är mörkt rödbrun. Vi åt den till anka och sög upp de sista dropparna av den med bröd. Och den är verkligen skitgod. För att göra den behöver du:

Smör
En deciliter strösocker
Ett halvdussin schalottenlökar
En flaska rött vin
Två tärningar hönsbuljong
En halv flaska portvin

Tag en medelstor kastrull. Värm lite smör i botten och häll sedan på en deciliter strösocker. Smält det och rör runt, det ska bli brunt.

När sockret är smält drar du ner hacket från ett halvdussin schalottenlökar. Jag fick dock nöja mig med fyra schalloter och en gul lök, eftersom två av mina smålökar var halvruttna. Rör runt lökhacket i kastrullen i någon minut. 

Häll ner en flaska rött vin. Jag köpte nåt billigt spanskt som absolut inte är något kul att dricka i glas. Slösa inget fint vin här. Ner med två tärningar hönsbuljong också. 

Reducera ner till en mängd på uppskattningsvis 3 deciliter.  Stormkoka inte utan låt det småkoka. När reduktionen är färdig tar man en liten flaska portvin och häller i hälften. Den nu återvätskade såsen skall återigen reduceras ner till ungefär 3 deciliter.

Sila nu av löken. Den blir ett fantastiskt gott tillbehör till anka eller (förmodar jag) till kött. Ser ut som på bilden ovan, fast färgerna är dassigare på bilden än i verkligheten. 

I den varma såsen drar du nu ner en rejäl klatt smör (minst en matsked). Det gör såsen lite fylligare och blank. Färdigt!

Såsen är knäppt god, våldsamt kaloririk och absolut ingenting att slabba ihop till vardags om du räknar kalorier. Det är en festsås för högtidliga tillfällen. Den är dock ruskigt enkel att göra. Det tar en god stund att reducera vätskan, hela tillagningstiden är väl en timma ungefär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar