onsdag 9 mars 2016

Ethiopia Welena

 photo IMG_4844_b_zpsuokfjyap.jpg

Jag köpte häromdagen två etiopiska kaffesorter från Johan & Nyström. Jag har nu testat den första, Ethiopia Welena, ett par gånger och är beredd att lämna ett omdöme.

J&N beskriver själva kaffet som att det har en klar, frisk nektarinton och en fullsöt godissötma. Och till det säger jag nja. Nektarinen finns där. Något fruktigt och lite syrligt och det finns inte mycket av det där jordiga, robusta och lite brända som går igen i de flesta kaffen. Men jag känner också något av trä i smaken, fast det förnimmelsen går snabbt över och kvar dröjer en svag bärighet och att tungan blir lite sträv och torr. Fullsöt godissötma? Icke. Förvisso är kaffet sött snarare än beskt och man behöver verkligen vare sig mjölk eller sötning till det - men godis? Godis smakar ju socker och det gör inte det här, om inte möjligen en liten, liten råsockerton någonstans - men jag är inte säker på den. Det är en illusoriskt sötma av att kaffet vid varje klunk inledningsvis är mjukt snarare än strävt. 

För mig fungerar inte det här som "dagens första kopp" - då vill jag ha något mer klassiskt, rivigt och starkare. Det här är ett snällare kaffe. Fungerar väl som dagens andra kopp eller mellankopp, men jag tror inte på det som väck-mig-för-jag-håller-på-att-somna-kaffe eller ens efter-maten-kaffe. Det är ett mjukt finkaffe. Det är gott vid rätt tillfällen och dessa är begränsade. Men visst. 

Betyg: Fyra lite tveksamma kaffedrakar av fem.
Pris: I skrivande stund 69 kr för 250g på Baristashopen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar