tisdag 22 mars 2016

Harlequin Absinthe

 photo absinthe_zpsjh7ejn38.jpgTill min stora besvikelse går Grön Opal inte längre att beställa till alkoholmonopolets filialer i Stockholm. Någon gång i sommar får jag försöka ta mig till en butik närmare producenten i Örebrotrakten för att fylla på mitt förråd. Det hela är förbaskat irriterande med tanke på att samma tillverkares Vit Opal går alldeles utmärkt att få till Haninge. Hur som haver: då jag bestämde mig för att ge mig själv en flaska absint i dopdagspresent, fick det bli en Harlequin [84181] istället. 

Denna absint är tillverkad i Frankrike men för en svensk marknad. Den är med 55% alkoholstyrka fortfarande stark men mycket, mycket klenare än Grön Opal. Den är därför inte alls lika dryg. Smaken är det inget fel på - men jag finner den något mindre smakrik, något klenare och med en mindre doft än Opalen. Vi talar om en mycket liten skillnad - det här riktigt god absint och ljusår från den där karamellfärgade skiten i dödskalleflaskor som ger namnet absint dåligt rykte. Ändock: en liten skillnad. Grön Opal är snäppet bättre. Harlequin är fyra gröna drakar, Grön Opal en femma.

För den som fått för sig något annat: Absint (eller Absinthe) är starksprit smaksatt med anis, fänkål, malört och en massa andra kryddor. Harlequin smakar mer anis än fänkål. Absint är inte knark, man får inte hallucinationer av den, man blir inte galen av den och den farligaste substansen i den är precis som i alla andra alkoholdrycker... Alkohol. Det är en otrolig massa myter och skitprat i omlopp om absint. Glöm bort dem. Absint är inte skummare än gin, vodka eller bananlikör. 

Eftersom absint vanligen är mycket alkoholstark (Harlequins 55% gör den till en svag stackare i sammanhanget - de flesta ligger närmare 70%) brukar man späda den med vatten och många, jag också, vill gärna ha lite socker i den. Till det använder man absintskedar som man lägger sockret på. Man löser sedan upp det med vatten. NEJ, man tänder INTE eld på sockret. Så här gör man:

1. Slå absinten i glaset.
2. Lägg en absintsked ovanpå med önskad mängd sockerbitar.
3. Häll lite iskallt vatten på sockret så att det löses upp.
4. Häll resten av den mängd vatten som behövs för önskad spädning över sockret så att det löses upp och sköljs ner i glaset.
5. Rör om med skeden i glaset tills allt socker är helt upplöst.
6. Drick.


Jag har brukat späda Grön Opal i förhållandet 1-4, men Harlequin var bäst i en spädning som nätt och jämt var 1-3. En sockerbit räcker för mig, hustrun föredrar 2. 

En halvlitersflaska Harlequin kostar i skrivande stund 548 kronor på systembolaget. Är det värt det? Mja. Det är gott. Men det är dyrt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar