tisdag 15 mars 2016

Stekt Thairis med räkor

 photo IMG_5118_b_zpspgytmiif.jpg

Den här maten ser kanske lite väl geggig ut - och den är verkligen inte alls så snygg som på bilden i kokboken, men riktigt god var den! Vi talar om Fried Thai Rice ur en gammal reklamkokbok från Blue Dragon med titeln "Release the dragon". Hustrun grävde fram receptet medan jag satt och tjurade över att jag inte kunde komma vad jag egentligen ville äta.

Det här ville jag äta. Tydligen. Tyckte om det gjorde jag också. Utan tvekan.


Per skalle åt vi:

50 gram (vikt okokt) jasminris
75 gram färska, skalade räkor
50 gram hackad röd paprika
20 gram hackad gul lök
1½ ägg
½ msk fisksås
½ msk socker
½ msk limesaft
Svartpeppar

Så här lagar man till det:

Koka riset i förväg.
Hetta upp en wok med lite rapsolja som stekfett.
Knäck i äggen och rör om kraftigt, det skall bli som trådig äggröra.
Släng i ris, grönsaker och skaldjur. Stek i en halv minut.
Smaksätt med fisksås, socker, limesaft och svartpeppar.

Ät och njut, det är dessutom uppskattningsvis 430-450 kcal i det här, vilket är synnerligen överkomligt för något så gott! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar