torsdag 31 mars 2016

Pochera ägg

 photo IMG_5436_b_zps75iqvvtr.jpg

Här på bild: min lunch. Felix Tomat- och paprikasoppa med en halv rostad chiabatta, ett pocherat ägg och färsk basilika. 405 mummiga kalorier. 

Detta är faktiskt bara andra gången i mitt liv jag pocherat ett ägg. Första gången var i morse. Båda gångerna har varit framgångsrika men jag kommer öka på koktiden för jag vill nog ha gulorna lite, lite fastare.

Pocherade eller om man så vill förlorade ägg är alltså råa ägg som man försiktigt tippar ner i kokande vatten med lite ättika och salt. Ättikan får dem att hålla ihop bättre och äggvitan formar en "kokong" runt gulan. Man kokar ägget utan skal, helt enkelt. Man fiskar sedan upp ägget med en hålslev.

De recept jag kollat upp har angett väldigt korta koktider men i videon nedan föreslås 5 minuter. Det tänker jag testa nästa gång. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar