onsdag 3 juni 2015

Brazil Fortaleza

 photo brazil-fortaleza_zpsdz8noqzm.jpgDet här kaffet från Johan och Nyström beskrivs - av dem - så här:

"...exceptionellt balanserat kaffe med tydliga toner av choklad, hasselnöt och karamell."

Och tonerna finns där. Ja, de är kännbara. Men om de är speciellt tydliga vet jag inte. Exceptionellt balanserat? Ja, alltså; det här är ett gott kaffe och det är milt utan några märkliga språng hit eller dit i smakväg. Det är lent och gör inte tungan hårig. Eller ja, kanske lite - men inte mycket. Liten syra, liten beska - men jag känner också en lätt fruktighet som inte nämns i smakbeskrivningen.

Hur som: jag tror inte jag kommer köpa det här kaffet igen. För visst är det gott men jämfört med exempelvis Monsoon Malabar (som jag faktiskt tycker bättre och bättre om, min recension är lite återhållsam)känns detta lite... mesigt.

Så visst; är du ute efter något lättdrucket och snällt utan konstigheter så kan jag rekommendera Brazil Fortaleza. Är du ute efter kaffe som är lite mer dramatiskt så ska du inte köpa detta.

69 kronor för 250 gram på Baristashoppen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar