måndag 29 juni 2015

Tro, hopp och kaffe

 photo IMG_20150629_131958_zpsmqpqglpc.jpgTro, Hopp och Kaffe. Så heter det senaste kaffet jag testat i Johan & Nyströms utbud. Jag hittar det dock inte på deras hemsida, köpte mitt paket från Baristashopen

Det här är ett riktigt gott kaffe! Handlarn själv talar om "toner av choklad, smörkola, söta plommon" och de finns där, absolut. Det är lent. Det är mjuukt. Det fruktigt med lätt sötma. Det har en svag, svag kolaton. Det är... Mums. 

På förpackningen rekommenderas filterbryggning eller att man kör det i espressomaskin. Jag har provat båda delarna. Och jag avråder starkt från den senare metoden. Bryggt med Hario v60 (och jag antar att resultatet blir snarlikt med vanlig melitta-bryggning) är Tro, Hopp och Kaffe jättegott. Men espressobryggningen lockar fram bitterhet, otrevlig syra och det lena och mjuka försvinner. 

Jag vet inte om det här är en begränsad serie som bara finns ett tag. Hoppas inte - för det här kaffet vill jag gärna köpa igen. 

3 kommentarer:

  1. Jag kör det här kaffet i espressomaskin och det blir mycket bra. 18 gr bönor som ger 30 gram kaffe på 30 sec ger en mycket mjuk espresso med chokladig, söt och kolaktig smakprofil. Jag har en Profitec 700 och en Eureka Zenit kvarn till den. Är nyfiken på vad artikelförfattaren har för utrustning för espresso när han inte blev nöjd med resultatet i koppen.

    Mvh Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en Gaggia Classic och mal i en Wilfa-kvarn. Jag har använt samma mängd kaffe som du för att göra en dubbel espresso.

      Radera
    2. Och jag hoppas du inte menar att man måste ha en espressomaskin som kostar över tjugotusen för att kunna uttala sig i ämnet..?

      Radera