lördag 20 juni 2015

Madeira med kossa, sjömanssmör och gott bröd

 photo madeirawine_zpszf0i46p5.jpg

För en liten tid sedan fick jag tipset att prova starkvinet Madeira som måltidsdryck - inte bara som ost- eller dessertvin, utan till kött. Jag har gillat Madeira sedan jag var i tjugoårsåldern men jag hade faktiskt inte druckit det till något annat än just ost, söt dessert eller som nattvardsvin i kyrkan. Efter lite efterforskningar bestämde jag mig för att testa en Justino's Madeira Colheita 1999 [90047], som MAM (Mad About Madeira) hyllar som producentens bästa årgång.

När jag köpte flaskan började killen på Systembolaget prata Madeira med mig - uppenbarligen upplever drycken just nu ett litet uppsving efter att folk under lång tid varit rätt ointresserade. Men han lät inte övertygad när jag sade vad jag tänkte använde min flaska till. Han föreslog att jag skulle köpa en mindre söt Madeira. Jag fullföljde dock min plan och den slog väl ut.

Bolaget beskriver smaken på Justino's 1999 så här: "Söt, komplex, knäckig smak med inslag av fat, russin, torkade aprikoser, fikon, nötter, kanel och pomerans". Så det var självklart tvunget att balansera denna massiva smakbomb med lämplig mat. Och det lyckade valet av fast föda blev:

Kossa. Rättare sagt: balltip. Hade fungerat med rostasfilé eller något annat också, men nu var det rea på balltip på ICA Maxi i Haninge, så balltip fick det bli. Vi tillagade den genom att rulla skivor i en blandning av brunt farinsocker, timjan och svartpeppar och sedan steka i smör. 

Bröd från Gateau. Ett dinkelbröd. Fantastiskt gott.  

Sjömanssmör. Det här receptet snappade jag upp från någon artikel om Madeira jag ögnade igenom - vet inte var jag hittade den faktiskt. Hur som helst handlar det om att man tar avocado och mosar den, och sedan drar man ner ett par generösa skvättar madeira och en hel del salt och peppar och så blandar man ihop till en lätt bredbar gegga. Ja, det ska ha en tydlig saltsmak. Salt sjömanssmör på rejält bröd är mycket bra tillsammans med det söta, knäckiga madeiravinet. 

Nu har jag inte råd, vare sig ekonomiskt eller med tanke på kaloriräknandet, att äta sådant här särskilt ofta. Madeiran är inte billig. Men jag ska gärna testa madeira som måltidsdryck igen för det här blev riktigt, riktigt gott. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar