tisdag 9 juni 2015

Vackra matbilder

 photo lomelinobook_zps3ygi9zh8.jpgAtt ta vackra, inbjudande bilder av mat - bilder som får betraktaren att börja dreggla för att det ser så gott ut - är en konst. Det kräver vettig kamerautrustning, det kräver ljus, det kräver bakgrunder och en fotograf som vet hur man komponerar. Det krävs också att man kan lägga upp och presentera maten snyggt. Jag är inte bra på det. Jag tar de flesta av mina bilder med mobilkameran, min lägenhet har dåligt ljus och jag har inte någon speciellt lämplig fotohörna där jag kan ställa upp bakgrundsskärmar och liknande. Jag är heller inte särskilt bra på att lägga upp mat. En som däremot är tokigt bra på att allt sådant här är Linda Lomelino. Jag har två av hennes böcker, dels "Sweet Food & Photography" och så "Lomelinos glass" som jag köpte igår. Det är receptböcker - men det är också ren matporr, med fantastiska bilder på godsaker. Snålvattnet börjar rinna och fläsket vill ha choklad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar