söndag 14 juni 2015

Flädertonic Formel 2 och Formel 3

St Germain är en fransk fläderblomslikör med en riktigt, riktigt snygg flaska. Den har artikelnr 87650 på Systembolaget men är beställningsvara. Och den är dessvärre dyr. 

I posten Flädertonic Formel 1 rapporterade jag om en fläderdrink med St Germain, rysk vodka och Fever-Tree Elderflower Tonic Water. Den blev mycket bra. Men faktum är att Formel 2, som jag testade idag, blev ännu bättre!


Formel 2 använder gin istället för vodka. Nu finns det många sorters gin men jag använde Tanqueray [10239] - mitt favoritgin just nu. 

Receptet blir då:

Fyll ett grogglas/collinsglas upp till 3/4 med is.
Bygg drinken i glaset.
4 cl Tanqueray
2 cl St Germain
1/2 flaska (1 dl) Fever-Tree Elderflower Tonic.


Jag skall, när jag fått tag på mer Elderflower Tonic, testa att göra en Formel 2 på DeKuyper Elderflower (86105) och se hur den smakar i jämförelse. Den är otroligt mycket billigare än St Germain, inte lika god - men kanske god nog? Jag återkommer med rapport.

Rapport 15/6: Jodå, medan DeKuypers fläderblomslikör inte är lika god som St Germain ren så gör den sig ypperligt i Formel 2. Bra, där sparade jag en vacker slant!

Flädertonic Formel 3 är samma som Formel 2 fast med ett tillägg: 2 cl gul Chartreuse. Grön Chartreuse finns att beställa via bolaget men är inte att rekommendera. Gul Chartreuse är något mindre alkoholstark och har en mildare smak. Jag köpte en stor flaska för en struntsumma på Kanarieöarna i januari - i sommar ska jag spana efter mer i Belgien och i England, så jag kan lägga upp ett lager. Formel 3 får, naturligt nog, en sötare och kryddigare smak än Formel 2 men flädersmaken är fortfarande dominerande. Vilken som är godast av 2an och 3an är en smaksak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar