fredag 19 juni 2015

Irish Derby och The Bitter Irishman

 photo ireland_flag-wallpaper-2048x1152_zpsk37dvfqa.jpg

I går testade vi två "irländska" drinkar, båda med Greenore 6 years Single Grain (irländsk whiskey) [414] som bas. Då båda tillhör kategorin Brown Booze publicerar jag inga bilder på dem.

Först ut var Irish Derby. Man rör ihop den i ett lämpligt kärl med is och silar sedan upp i kylda glas utan is. Måttenheten uns är som vanligt 3,3 cl.

1½ uns irländsk whiskey
1/2 uns röd, söt vermouth
1/2 uns cointreau
1/2 uns limesaft
2 stänk angostura bitter


Det går förstås bra att göra drinken på vilken whiskey eller whisky som helst men de flesta irländska varianter är inte rökiga alls och jag tror inte det är bra att använda något med torvsmak i den här blandningen.Cointreaun kan givetvis bytas ut mot annan triple sec, men frågan är varför man skulle göra det...

Irish Derby är en sådan där "vuxen" drink, smakar inte särskilt sött och man får två olika citrustoner med apelsinsmaken från cointreaun och limesaften. Vermouthen och angosturan ger en svag kryddighet till det hela men man känner tydligt smaken av whiskeyn ändå - den är inte kamouflerad.

Sedan testade vi en The Bitter Irishman. Den kan röras eller skakas men jag valde att skaka den för att det var viktigt att sirapen som är i verkligen blev ordentligt blandad med de övriga ingredienserna.

1 uns irländsk whiskey
1 uns Amaro - vi använde förstås Amaro Montenegro [86214]
3/4 uns citronsaft
1/4 uns ljus sirap


Det blir en mycket spännande smak av det här med whiskyn som bärare, kryddiga, örtiga toner från amaron, syrligheten från citronsaften och den robusta sirapssmaken. Ja, det är vanlig ljus sirap - sådan man bakar på - jag använde. Receptet jag utgick från föreskrev "demerara syrup" - alltså råsockerlag - men det här blev enklare eftersom jag slapp koka lag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar