fredag 26 juni 2015

Moscow Mule

 photo IMG_20150626_203333_zpsynrnu2hk.jpgMoscow Mule är en klassisk drink som av hävd brukar serveras i mugg eller kaffeglas men det går självklart precis lika bra med ett grogg- eller collinsglas. Receptet är oerhört enkelt: vodka, limesaft, ingefärsöl. 

För att det ska vara en Moscow Mule bör dock vodkan vara rysk - och vad passar då bättre än den officiella vodka som det bjuds på i Kreml om man är besökande diplomat och som till råga på allt är riktigt god och heller inte särskilt dyr? Jag talar om Youri Dolgorouki [167]. Den är len och fin och har en trevlig smak - inga toner av ruskig hembränt som hos Sveriges internationellt mest sålda sprit Absolut, och den doft av handsprit som kommer från Renat brännvin är mycket svag hos Youri Dolgorouki. 

Som ginger beer valde jag Ginger Joe - för stunden min favorit bland ingefärsölerna. 

Jag följde ett amerikanskt recept, så måtten är i uns (oz). Ett uns är 3,3 cl. Enkelt och lätt att mäta upp om man har "internationella" mått hemma - då brukar både metriska och amerikanska enheter finnas utmärkta.

Tag ett lämpligt glas och häll på 1½ uns vodka och ½ uns limesaft. Fyll sedan glaset till 3/4 med is och fyll därefter upp med ingefärsölen. 

Smak: ja, som ingefärsölen - med lime. Vodkan anas knappt men känns som ett lätt, spritigt bett. Gott och läskande, en drink för en mycket varm sommareftermiddag snarare en halvkall afton som vi hade idag.

Klart godkänd drink som slinker ner men inte lämnar något djupare intryck, om ni frågar mig.

2 kommentarer:

  1. Denna drink bör göras med en ginger beer som har betydligt starkare smak av ingefära än Ginger Joe. Testa med t.ex. Fever-Tree.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för förslaget. Jag får nog göra det vid tillfälle. :-)

      Radera