söndag 21 juni 2015

Johan & Nyström FIKA

 photo fika_zpsouxft3zk.jpgYtterligare ett gott kaffe från Johan & Nyström. De goda kaffehandlarna beskriver smaken på det så här:

"Fika är ett fylligt och runt kaffe som med toner av mild kakao upplevs särdeles balanserat. Detta är en blandning av olika kaffebönor och vår hyllning till den skandinaviska fikakulturen. Ett kaffe med en smak man känner igen, bara så mycket godare".


Ja, eller hur? Redan vid första provsmakningen fick jag känslan av att jag druckit det förut, fast jag inte gjort det. Inte det godaste kaffet jag druckit (och från Johan & Nyström föredrar jag fortfarande Monsoon Malabar) men ett utmärkt "när-som-helst-kaffe" som knappast gör någon ledsen. Mjukt. Milt men inte mesigt. Inga extremer åt något håll. Behaglig eftersmak. 

Jag har testat att göra det med Kaffepress och med Hario V60 och jag föredrar det definitivt bryggt genom filter. Det kommer fram någon lite jordig ton ur det i franska pressen och det gillar jag inte. Återstår att testa det i chemexen och jag återkommer med rapport när så har skett.

Fyra feta drakar av fem i betyg, fast den sista draken är lite mager. ;-)

FIKA kostar i skrivande stund 98 kr/500 gram på Baristashopen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar