fredag 26 juni 2015

Projekt Senap: Formel 4

 photo mustard-display_zpsynsz1rit.jpg

Senap ser inte så väldans läckert ut på bild, åtminstone inte den jag geggar ihop. Ärligt talat så får jag rätt osmakliga associationer av dess utseende men å andra sidan ska den ju helst döljas i en smörgås eller blandas ut i en sås eller något, så dess yttre fägring är inte så viktig. Jag fick i vilket fall ihop en Formel 4 och det är den bästa hitintills. Den smakar bra (men är stark, överdoserade just på min lunchmacka). Det enda negativa med den är att texturen av senapsfrö-skal i den inte är jättemysig (även om den inte märks så mycket när man kletar ut senapen i en smörgås), så nu har jag köpt färdigkrossad senap från Stockholms Aeter- och Essencefabrik och hoppas det blir bättre nästa gång jag gör en sats. 

Formel 4 är en ölsenap och innehåller följande:

0,75 dl gula senapskorn
0,25 dl bruna senapskorn
1 dl Old Foghorn Barleywine Ale
1 dl maltvinäger
2 msk lönnsirap
1 tsk salt
1 tsk gurkmeja

Allt det där åkte ner i en burk och fick stå och dra i två dagar innan jag mixade ihop det med stavmixern. 

Den bruna senapen ger en kryddig smak som den gula inte har och är på det viset väldigt trevligt - men den har också en styrka som inte bara rör tungan utan även får det att svida i näsan och ögonen. Är man förkyld kan jag varmt rekommendera en överdos på denna senap. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar