tisdag 2 juni 2015

Projekt Senap; formel 1 och formel 2

 photo IMG_20150602_204021_zps2s7y7pbw.jpgJag har nu gjort två satser senap i ett försök att få till en god, hemkörd sådan. Jag kallar dem här Formel 1 och Formel 2.

Formel 1 är senap från krogen Joe Beef i Quebec - receptet tog jag direkt från Jonas Crambys bok "Mackor" (Natur & Kultur).  

1 dl gula senapsfrön
1 dl vitvinsvinäger
1 dl vitt vin
1 msk lönnsirap
1 tsk gurkmeja
1 tsk salt
1 tsk cayennepeppar

Ingredienserna blandades och fick stå i två dagar, varefter senapen mixades. Och hur blev det? Ja, Formel 1 är kort och gott oätlig. Den är otroligt stark och skarp och det fanns inget sympatiskt med den alls. 

Formel 2 är mod av 1an.

1/2 dl gula senapsfrön
1/2 dl bruna senapsfrön
1 dl maltvinäger
1/2 dl vatten
1/2 dl Eau-de-Vie
2 msk lönnsirap
1 tsk gurkmeja
1 tsk salt
2 krm chilipeppar
3 krm paprikapulver

Ingredienserna blandades, fick stå i två dagar och mixades sedan. Och resultatet blev bättre än Formel 1, men fortfarande inte bra - inte ens efter att jag mixade ner ytterligare 2 msk lönnsirap!!! I morgon ska jag försöka använda lite av den här senapen i en sås och hoppas därmed få ut något av den, men jag är verkligen inte nöjd med den. Nu väntar jag på en receptbok med senapsrecept innan jag gör ett försök med en Formel 3.

Uppdatering 8/6-2015: Formel 2 är utmärkt att göra sås på. Tag senapen och späd i matyoghurt (eller grekisk yoghurt, om du så önskar) i förhållandet 1:5. Då kommer massor med god smak fram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar