onsdag 17 juni 2015

Projekt Senap: Formel 3

 photo IMG_20150618_073921_zpsqfv9thse.jpg"Jättenkelt att göra egen senap" sade de. "Mycket godare än köpt senap", påstod de. Jojo. Snacka går ju. I själva verket, efter tre försök, vågar jag nog påstå att det är jättenkelt att göra äcklig senap - men att få till en som verkligen är god är inte alls speciellt lätt. I posten om Formel 1 och Formel 2 rapporterade jag om mina första försök, som resulterade i en fullständigt vidrigt och oätbar senap (Joe Beef-senapen från Jonas Crambys bok om mackor) och en som var apstark men blev bra när man spädde ut den med matyoghurt. Men mitt mål var ju inte att få till en senap som blir bra när man geggar ut den med yoghurt, utan en som smakar bra i sig själv. För att få vägledning köpte jag ett par receptböcker med senapsfokus - men döm av min förvåning och besvikelse när de för det första inte innehåller speciellt många recept på hemgjord senap, för det andra nästan undantagslöst med "hemgjord senap" menar att man tar en färdiggjord senap från affären och smaksätter den med egna kryddor. FUSK, FUSK, FUSK - jag vill göra från grunden!

Formel 3 här är från grunden, ett derivat från ett recept från Allt om Mat. 

26 gram gula senapskorn
26 gram bruna senapskorn

Kornen fick stå täckta av vatten över natten och på morgonen mixades de ihop tillsammans med:

1½ matsked maltvinäger (receptet sade vitvinsvinäger)
1 matsked agavesirap (receptet sade socker)
1 tsk salt

Sedan skulle det ner olivolja och honung men min hade stelnat så det fick istället bli:

2 msk mörk muskovadosirap
2 msk olivolja

Och så blanda. Enligt receptet skulle det nu vara färdigt men det hela smakade väldigt trist och såg direkt eländigt ut så jag mixade ner:

1 tsk gurkmeja (så blir det gulare)
1 tsk mald ingefära
2 tsk Bulleit Bourbon

Resultatet är nu något som först smakar meh - i några ögonblick. Sedan kommer en kraftig, lite skarpare men fullt hanterbar senapssmak och sedan följer en lång eftersmak där muskovadon, ingefäran och bourbonen spökar. Men det är ingen jättegod senap. Den duger, men vanlig köpesenap (typ Slotts Söt och Stark) är betydligt godare. Det värsta är dock texturen - det är någonting med senapskornen som inte är kul. Jag tror att jag, när jag testar en formel 4 (för jag har inte gett upp än) måste mixa senapsfröna stenhårt för att få bort den där känslan av fröskal i gommen...

Formel 3 generade alltså erfarenhetspoäng i färdigheten "Senapstillverkning" men inte en speciellt tillfredsställande produkt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar