tisdag 23 juni 2015

Gaggia Classic Espressomaskin

 photo gaggia-classic-pakke_zps4rzzcohk.jpgJag levde utan espressomaskin i många år. Ja, jag hör hur ni drar häftigt efter andan nu, chockade och upprörda över denna kränkning mot allt vad som är tillbörligt och rätt heter - men var lugna, ty ordningen är återställd. På rekommendation från en vän köpte jag en Gaggia Classic mod 2015 från Rigtig Kaffe. Det kostade mig en del pengar men maskinen är precis vad jag "behöver" och jag förväntar mig att den ska hålla i många år. Och riktiga espressomaskiner som inte bara är för små kapslar (typ Nespresso) är ofta betydligt dyrare än denna, som rockade loss på 2799 kronor. 

För en bra espresso behöver man, utöver en vettig maskin, också ett bra kaffe. Det espressokaffe jag har hemma just nu är Paez Tierradentro (Baristashopen) från Etnia, ett kaffe som ju också är gott när man gör det med vanlig filterbryggning (Hario v60 eller Chemex) men inte är särskilt kul när det gått genom Kaffepress. Sedan får man testa sig fram med mängden kaffe, hur malet det ska vara, hur hårt man packar det och hur mycket vatten man egentligen pressar igenom det. Senaste testet var med 15g mycket finmalet kaffe i en dubbelespresso-kopp (cirka 6 cl vätska) och det blev gott.

Espresso på fik i Sverige, oavsett om vi talar stor kedja eller litet lokalcafé är vanligen ingen trevlig upplevelse. Det finns säkert någonstans någon som kan göra en vettig espresso, men jag föredrar numera att köpa vanligt bryggkaffe för jag vill inte ha något som är så bittert och surt att jag grinar illa och måste tillföra mjölk och massor med sötning. En kopp Paez Tierradentro gjord i Gaggian går faktiskt att dricka utan sötning. Och utan mjölk eller grädde. Svart, rakt av. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar