söndag 7 juni 2015

Snabbmarinad med lönnsirap

 photo lonnsirap_zps25tczbn1.jpgEftersom det känns lite onödigt att skapa kategorin "marinad" så hamnar den här posten under "kött och korv" och "kryddor" istället. Men det handlar egentligen om Lönnsirap. Nu råkar lönnsirapen jag köpt vara från Kung Markatta - och den är jättegod - men det går säkert bra med något annat märke. Sade jag att lönnsirap är jättegott? Sött som bara den - men också rejält smakrik. Jag köpte den för att ha i den hemkörda senapen (formel 1 & formel 2) men nu har jag två gånger provat att göra snabbmarina på den. Eller glaze. Eller vad det nu än heter; man gör en röra som man penslar på köttet innan man steker det. 

Nu höftade jag snabbmarinaden, men basen är alltså lönnsirap. Ett antal rejäla skvättar, så att mängden räcker för att pensla och täcka båda sidorna på två normalstora ryggbiffar. Till detta ett par riktigt generösa nypor svartpeppar. Snåla inte med peppar - även om mamma säger att det inte är bra för huden, så snåla inte med pepparen! Var heller inte snål med lökpulver och vitlökspulver som du sedan har på. Var däremot lite restriktiv, använd bara ett par mindre nypor med rökt paprikapulver. Glöm inte att salta. Det behövs salt. Lite mer salt. Sådär. Sött, salt, rökigt, pepprigt... Mmmm....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar