tisdag 2 juni 2015

Södertuna Slott - Armagnac de Montal

 photo IMG_20150601_105240_zpsly0gg46l.jpgJag har nyligen bevistat Södertuna Slott i närheten av Gnesta. Mycket trevligt ställe med gott kaffe, utmärkt mat och en liten bar där man bland annat kan dricka god Armagnac! Slottet säger att de har skandinaviens största samling med Armagnac de Montal och det betvivlar jag inte. I ett av samkvämsrummen stod små flaskor i en monter. Den äldsta var märkt 1904! Det är otroligt häftigt att det alls finns kvar drycker från före Första Världskriget - men jag betvivlar starkt att de där gamla årgångarna är de bästa. Vad jag kan läsa mig till så peakar en bra Armagnac någonstans i 30-årsåldern. Hur som; då riktigt gamla årgångar av den här fina vinspriten rockar loss på flera tusen kronor per deciliter och jag bara är en normalbetald församlingspräst så fick jag nöja mig med ett litet glas av Armagnac De Montal VSOP (70256). Den var jättegod!

Efter besöket på Södertuna bestämde jag mig för att jag och hustrun ska få en fin Armagnac i förtida gemensam födelsedagspresent från oss själva. Det fanns en Armagnac de Montal från 1990 (86617) att beställa för 743 kronor och det är ju knasigt mycket pengar, men å andra sidan är det ju busenkelt att göra av med mycket mer än så på ett vanligt restaurangbesök. Så: presenten är beställd och på väg. Den skall provsmakas vid lämpligt högtidligt tillfälle. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar