onsdag 3 juni 2015

Hästnacke

 photo horses neck_zpsw8lnqa9v.jpgJa, eller "Horse's neck" som drinken egentligen heter. Ett klassiskt recept och enkel att göra, i synnerhet om man är en sådan där barbar som jag som i de flesta fall struntar i att garnera med frukt, cocktailbär eller vad det nu är man ska ha i drinken som extra piff och puff. En riktig hästnacke ska innehålla en lång remsa citronskal - men jag struntade i det och därmed reducerades ingredienserna till tre.

6 cl brandy eller konjak
12 cl ginger beer
2 stänk angostura bitter

Jag valde att göra min Hästnacke på Bardinet VSOP (369) - en billig men god fransk brandy som börjat dyka upp i fysiska systembolagsbutiker men som funnits i beställningssortimentet ett bra tag. Bardinet har en nötig, sockrig smak - men den är inte genomträngande, så man bör inte ta en en alltför dominant ginger beer. Jag avråder från såväl John Crabbies Cloudy som Thomas Henry Ginger Beer - de är för starka! Nej, min rekommendation är Ginger Joe (88018). Med den känner man Bardinetens goda smak och ingefäran utan att någon fullständigt kör över den andra!

Idag var första gången jag gjorde en Horse's Neck och jag gillade den verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar