torsdag 25 juni 2015

Rabarberglass på kaffegrädde

 photo IMG_20150625_220935_zpswnsc4mhi.jpgI går kväll, när jag ändå inte hade ro att gå och lägga mig, snodde jag ihop en sats glass i den nya maskinen. Denna gång fick det bli en rabarberglass och jag använde Linda Lomelinos recept för snabb vaniljglass - men utan vanilj. Istället använde jag rabarberessens från Stockholms Aeter- och Essencefabrik.

Den här omgången gjorde jag inte på vispgrädde utan på kaffegrädde som vi hade kvar en massa av efter hustruns experiment med ZOKU. Och det gick bra. Glassen blev mycket god, men givetvis inte lika krämig och betydligt isigare än snabbvaniljglassen. Det är möjligt att en tesked vodka till i smeten hade gjort den lite mer krämig. Sedan hade det nog varit bra om jag blandat glassen ordentligt med elvisp innan jag hällde den i glassmaskinen, istället för att bara röra runt - ehuru intensivt - med slev.


Hur som haver: med kaffegrädde istället för vispgrädde sjunker energivärdet på en sats (en halvliter) från 1400 till 768. Det är rätt rejäl skillnad!

1½ dl mjölk
2½ dl kaffegrädde
1 dl strösocker
1 tsk vodka
3 ml rabarberessens
2 ml röd karamellfärg

Glassen gick i kompressormaskinen en dryg halvtimme och sedan åkte den in i frysen.

Jag är mycket nöjd med utfallet. Nästa experiment blir att göra glass på kaffegrädde och steviasocker istället för strösocker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar