torsdag 19 mars 2015

Åkerbärslikör

 photo IMG_20150319_235005_zpsdl6qsqks.jpgJag råkade snubbla över ordet åkerbär häromdagen och kunde inte dra mig till minnes den smaken. Som jag ändå hade ett ärende in till stan kunde jag dock smita förbi essensfabriken och skaffa mig en flaska med extrakt. Så fort jag luktade på den kom jag ihåg vad det var fråga om. Sedan gav det ena det andra och senare på kvällen skakade jag ihop lite åkerbärslikör med hjälp av ett par småskvättar essens, brännvin special (158), socker och lite röd karamellfärg. 

Blev det gott? Jadå - fast det är en väldigt märklig smak. Den är bärig fast väldigt blommig, lite parfyrmerad. Smakar godis. Får lust att komponera en drink med denna häxbrygd som bas och kalla den för en "Dolores Umbridge"

Wikipedia om åkerbär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar