söndag 8 mars 2015

Brandy Alexander

 photo IMG_20150308_182713_zpsy2az5hqj.jpgJag hade aldrig hört talas om drinken Alexander (finns i en variant med brandy och en med gin) förrän jag läste den [här] artikeln om den av Anton Dilber. Efter att ha läst den (och sett det lilla youtube-klippet med dandyn som dunkar i sig fyra Alexander på raken) ville jag absolut prova en men det har tagit tid att få tag på ingredienserna och hittat ett tillfälle att baka in den i den dagliga kaloribudgeten. Det är nämligen en rätt energirik historia på cirka 310 kcal.

Brandy Alexander innehåller:

1 uns (3 cl) vispgrädde

1 uns (3 cl) brandy
1 uns (3 cl) Creme de Cacao 

Vi använde brun Creme de Cacao från DeKuyper (695) men det finns andra sorter. Min okunnighet om olika sorters brandy är enorm men jag lyckades hitta en med en mjukt nötig smak som passade perfekt till Brandy Alexander och det är Bardinet VSOP (369). 

Det finns många recept på Alexander som använder mindre fet grädde men jag gick på Dilbers rekommendation och körde med 40%-ig vispgrädde. Yum, yum. Fett är gott.

Spriten och grädden ska skakas våldsamt i shaker med is och sedan bör man helst ha en extra fin sil att filtrera igenom så man inte får isflagor i drinken när man slår upp den. Tyvärr saknar jag en sådan. Man bör använda cocktailglas och sedan skall man riva lite färsk muskotnöt ovanpå.

Hur smakar det här då?

Svar: komplext och vuxet! Mycket intressant smakkombination! Först kommer grädde och muskot och liksom mjukar upp tungan inför den speciella smaken av Creme de Cacao (sött och lite, lite bittert) och så kommer en eftersmak av nöt och sprit från brandyn. Mycket, mycket gott och lättdrucket. Flytande efterrätt för vuxna. En riktig fullpottare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar