måndag 23 mars 2015

Pasta Alla Carbonara

 photo IMG_20150322_150745_zpskas7934y.jpgDet här är inte kalorisnålt eller nyttigt någonstans! Jag äter extremt sällan pasta nu för tiden men detta är den typ av mat jag vill äta när jag varit ordentligt sjuk! 

Pasta Alla Carbonara är en enkel italiensk rätt. I ursprungsreceptet ingår ingen grädde men jag brukar alltid ha det med för extra krämighet. Och jag föredrar svensk stylad-bacon framför italiensk pancetta.

I botten: nykokad spagetti. Ovanpå denna häller man en härlig röra bestående av två äggulor per skalle, en generös skvätt grädde och precis så mycket riven parmesan eller annan motsvarande ost att krämen nästan slutar rinna... Ja, och så glöm inte några rejäla nypor svartpeppar! 

Nej, du behöver ingen lök eller vitlök i rätten, även om lite stekt gul lök kan vara gott. Och såsen ska absolut inte vara bechamelsås - det har jag fått några gånger när jag ätit carbonara ute. Det enda ställe jag käkat carbonara på som var lika gott som hemgjord var ett dyrt ställe i Galleria Vittorio Emanuele II i Milano. Kommer tyvärr inte ihåg dess namn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar