söndag 8 mars 2015

Gör egen dippmix

 photo paprikapulver_zpsi7t6j4r8.jpg

Jag hade kalorier över till ett mellanmål, det fanns snacksmorötter (90 kcal för 200 gram) och gräddfil (140 kcal för 100 gram) i kylskåpet. Men jag hade ingen dippmix. Alltså provade jag att göra en själv. 

Ibland undrar jag varför jag varit så förbaskat lat i alla år... Varför har jag köpt påsar med färdigblandad dippmix när det går snabbt och smakar bättre att röra ihop egen blandning från vad man har kryddhyllan?

Jag höftade en blandning med utgångspunkt i vitlökspulver och paprikapulver (som på bilden ovan), till vilket adderades lökpulver (en hel del), chilipeppar, svartpeppar och salt. Och så lite salt till och betydligt mer paprikapulver så dippen fick en härligt röd färg. Vet inte de exakta måtten men det spelar ingen roll, för poängen är just att man kan stå och smaka av på plats och få det precis som man vill ha det. Snåla inte på lökpulvret! Det är viktigt!


Ska definitivt göra fler experiment med egen dippkrydda, för detta blev ju jättegott! Namnamnam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar