måndag 16 mars 2015

Ett första försök med musslor

 photo IMG_20150316_194132_zpstaqhltzi.jpgExakt hur många kalorier man får ut ur ett kilo musslor vet jag inte, men jag uppskattar - utifrån vad andra anger för energivärde - att en Moules-Frites med ett kilo vinkokta musslor och 150 gram ugnsstekt potatis ger en måltid på ungefär 500 kalorier. Vilket givetvis är helt i sin ordning.

Jag har älskat musslor i många år men aldrig kokat själv tidigare. Nå, nu är det gjort. Köpte svenska blåmusslor från Mickes FiskPort 73 och även om det tog en stund att få bort lite skräp från dem så var de påfallande vältvättade och jag behövde inte uppleva ett enda sandkorn i min mat. Kvalitén på musslorna var mycket bra. Sämre var det min min och hustruns hjärnor. Man ska inte laga mat när man är skithungrig - för då finns risken att man blivit dum i huvudet och glömmer saker. Viktiga saker. Som vitlök till exempel. Så även om musslorna blev ordentligt kokta så blev inte smaken alls den vi eftersträvade. Vi ville ha "oooh" och fick "meh" och därför tänker jag inte dela något recept idag. Jag gör det när jag faktiskt lyckats få till rätten ordentligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar