torsdag 19 mars 2015

Westfalisk skinka och vinkokt surkål

 photo skinkaochsurkal_zpsk4tz3x8u.jpg

Dagens synnerligen lyckade lunch. Stekt westfalisk skinka från Reinert och vinkokt surkål. Till detta en syrlig shandy. Tillagningen av skinkan behöver knappast beskrivas närmare än att jag använde 100 gram lufttorkad skinka och stekte upp den i panna. Jag använde ett paket. Enkelt och bra. 234 kcal.

SURKÅLEN:

Ett paket av ICAs ekologiska surkål. Väger 500 gram. Jag kramade ur 200 gram vatten ur det och den sedan något medtagna surkålen slängdes i en kastrull där jag hällde de tre dl vitt vin som blev över från när vi kokade musslor. Vinet var händelsevis Cacadu Ridge Semillon Chardonnay (2060). Till detta kom sedan 25 ml citronsaft och 5 dl hönsbuljong. Jag kryddade med några nypor kummin och lite mejram. Kokade upp och sänkte sedan värmen. Surkålen fick så stå och småputtra under lock i tjugo minuter. 

Kalorier? Uppskattningsvis 210. Kan vara lite mer. Svårt att veta.


SHANDYN:


Som jag skrev i posten Shandy så handlar det ju om att ta en dålig öl och göra den till en okej måltidsdryck med hjälp av lemonad eller läsk. Den här gången valde jag att testa med en lusig Carlsberg 3.5, en öl som jag tycker är urtrist och ointressant på alla sätt och vis. 33 cl öl blandades med 4 dl fusk-lemonad gjord på 3 dl kolsyrat vatten, 1/2 dl sukrin gold och 1/2 dl citronsaft. Ja, och sedan hällde jag på lite extra citronsaft efteråt för att få mer syra. Hade kunnat vara ännu mer citronsaft. Men med is i glaset och så länge den var kall så var shandyn riktigt trevlig, faktisk. Och det fungerade bra till maten.

Kalorier? Drygt 100. Inte mer. 


Säg att hela kalaset gick på 540-550 kcal? Inte illa för en så god lunch. Det här kan jag mycket väl äta igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar