onsdag 4 mars 2015

En bättre GT - del 3

 photo TANQ_zpsmqb9llb1.jpgOkej. Jag vet inte om Gin & Tonic på hemgjort tonic egentligen är bättre än sådan gjorde på köpedricka - men det blir annorlunda och intressant på ett bra sätt och det känns som en mer gammaldags typ av drink.

Se mina tidigare poster i ämnet: [1] och [2]

Gibson's gin som jag använde först visade sig vara för tråkigt för en "bättre GT" men bekantskapskretsen tillhandahöll flera förslag på roligare gin. Jag har därför nu testat min hemmagjorda tonic i kombination med Tanqueray (10239) och ja - det blev mycket bättre. Ett kryddigare och lite syrligare gin än Gibson's. 


Jag provade också att ha i färsk limesaft men det blev ärligt talat inte bättre än att använda köpesaft från flaska (vi talar inte om drinkmixen Rose's utan om ren limesaft). Och mängden lime ska inte vara helt liten. Och jag gillar en starkare smak av tonic, så dosen av den dubblar jag.

Receptet för en bättre GT är nu därför:


Fyll ett Collins- eller grogglas med is.
Ett uns (3 cl) hemgjord tonic syrup
Ett uns (3 cl) limesaft.
Två uns (6 cl) kolsyrat vatten.
Två uns (6 cl) Tanqueray gin. 

Rör försiktigt om med en lång sked så att ingredienserna blandas. 

Enjoy!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar