tisdag 10 mars 2015

40 kilo ner på mindre än ett år

 photo Fat_man_zps2er2mol2.jpg

Mina damer och herrar: den här veckan är jag knappt hemma någonting så det blir inga kulinariska experiment att rapportera om. Istället delar jag idag en för mig positiv rapport:

I morse vägde jag in mig på 95,8 kg, vilket innebär att jag gått ner hela fyrtio kilo på mindre tid än ett år, från en start- och maxvikt i början på juni. Det trodde jag skulle vara helt omöjligt, faktiskt. När jag hade gått ner mina första tio kilo gissade jag att det kanske skulle gå att komma ner till hundra på ett par år - men det har alltså gått fortare än så. Och jag är väldigt glad, för hälsofördelarna är många.


Det som fick mig att få tummen ur och börja räkna kalorier var ju från början att ett blodprov (egentligen ett allergitest) avslöjade dåliga levervärden och en uppföljande ultraljudsscanning visade på kraftigt förfettad lever. Det var tydligen den skrämseleffekt som behövdes för att få mig att inse att jag verkligen behövde göra något.


Ja, just det. Jag följer ingen diet. Det är ingen speciell mat jag äter. Jag äter egentligen vad som helst - bara jag kan räkna på det och få in det i en dagsranson eller dagsbudget på 1900 kcal. Det utesluter en hel del grejor helt enkelt för att de kostar en för stor del av min dagsranson. T.ex äter jag aldrig stora ostmackor längre - det är s.as för dyrt. Likadant finns väldigt lite utrymme för grädde, smör, olja och större mängder socker. I mitt jobb (präst, ni vet) blev det tidigare väldigt mycket smörgåstårta och prinsesstårta men det är jag alltså tvungen att vägra numera, det finns helt enkelt inte utrymme för det. Men ni som följer min blogg kan ju se själva; jag lever inte direkt asketiskt. Jag äter massor med god mat och jag dricker inte bara vatten heller.  Jag äter på det hela taget mycket bättre och godare mat idag än förut - men mindre. Skulle gissa på att jag äter ungefär 1/3 så mycket som jag gjorde förut - så det var inte konstigt att jag lade på mig. 

Något som är viktigt för min mentala hälsa, för att jag ska orka säga nej och vara strikt till vardags, är att planera in belöningar; saker jag gärna vill äta (eller ha): på den-och-den dagen, vid det-och-det tillfället skall jag få detta, när jag uppnått det här målet skall jag fira, osv. Det innebär oftast vardagliga småbelöningar som att kunna ta en drink, äta något slags dessert, få lite chips (går utmärkt, bara man väger och räknar) - ibland lite större belöningar.

Metoden för att gå ner fungerar. Jag har knappt femton kilo kvar till den målvikt som läkare och dietist uppmanar mig att sträva efter och sedan gäller det att finna ett sätt att hålla den vikten, men i nuläget tror jag det skall gå bra eftersom jag haft sådant flyt hitintills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar